KLUBBUTVIKLING


Klubbutvikling er alt som gjøres for at en fekteklubb skal utvikle seg fra dagens situasjon til en ønsket og bedre fremtidig situasjon. Dette kan innebære endring innenfor ulike områder.

Illustrasjonen viser organisasjonshjulet som brukes som verktøy til å jobbe med klubbens utvikling. Felles tilrettelegging av klubbutvikling skjer i samarbeid mellom særforbundene og NIF/idrettskretsene som har ansvar for felles rammer og retningslinjer for kurs, prosesser og verktøy i klubbutviklingsprosessene. 


Hva innebærer medlemskapet i Norges Idrettsforbund?

Medlemskap i Norges Idrettsforbund gir både fordeler og inneholder forpliktelser. Informasjon til klubber og medlemmer om hva det innebærer å være et medlem av Norges Idrettsforbund (NIF), både lover regler og informasjon om hva slags støtteordninger og idrettsavtaler som kan bidra til en god klubbøkonomi kan leses via KLUBBGUIDEN på NIFs hjemmesider. 


Hvem har ansvar for hva i norsk idrett 

Norges Fekteforbund (NF) organiserer norsk olympisk fekting og er den høyeste faglige myndighet innen for fekting. NF har ansvar for konkurransevirksomheten og skal utvikle egen aktivitet, organisasjon, økonomi og ansatte for å utvikle fektesporten nasjonalt og internasjonalt vis a vis de internasjonale særforbundene. 

NF driver idrettspolitikk nasjonalt og internasjonalt. Dessuten organiserer NF konkurranseaktiviteten, samt treningssamlinger og utdanning av dommere og trenere. NF har ingen egne kretser og gjennomfører derfor for eksempel treningssamlingene i samarbeid med fekteklubbene. 

Idrettskretsene i Norges Idrettsforbund (NIF), som er inndelt etter landets fylkesgrenser er et fellesorgan for all idrett. Deres oppgave er å fremme samarbeid organisasjonsleddene og være bindeleddet mot alle øvrige fylkeskommunale instanser og aktører i fylket med ansvar for idrett og fysisk aktivitet. Videre skal idrettskretsene drive med veiledning overfor klubbene i fylket i økonomiske, administrative og organisatoriske spørsmål. 

Dette innebærer at idrettskretsene blant annet ansvaret for service- og støtteoppgaver for å styrke aktivitets- kompetanse- og anleggsutviklingen i klubbene. Deriblant skal idrettskretsene bistå klubbene med klubbutvikling innenfor rammene og retningslinjene for klubber som er tilsluttet NIF. 

Idrettsrådene består av alle idrettslagene som er medlemmer av NIF i kommunen. Alle kommuner med flere enn tre idrettslag skal ifølge NIFs lovverk ha et idrettsråd. Idrettsrådenes viktigste oppgaver er å formidle idrettslagenes anleggsbehov til kommunale myndigheter, og å fordele midlene fra den statlige tilskuddsordningen til lokale idrettslag.

Sentraladministrasjonen i NIF samordner en rekke oppgaver på vegne av særforbundene og idrettskretsene, som kontakt med statlige organer, søknader og viderefordeling av spillemidler.

Hvordan Fekteforbundet og Idrettskretsene sammen skal bistå fekteklubbene er definert her: "Retningslinjer for samarbeid på kompetanseområdet mellom NIF, særforbund og idrettskretsene".


Informasjon om idrettskretsene

Hver eneste idrettskrets har faste ansatte som har definerte arbeidsoppgaver. Stort sett så finnes det en egen idrettskrets i hvert fylke. Oversikt over de ulike idrettskrets finnes via denne lenken: OVERSIKT OVER IDRETTSKRETSENE 

Hver idrettskrets har en egen nettside med oversikt over hva de tilbyr av bistand, både kurs og støtteordninger, samt generell informasjon til alle idrettslagene som tilhører den enkelte idrettskrets. 


VERKTØYKASSE FOR FEKTEKLUBBENE


For å bistå fekteklubbene har Fekteforbundet laget en "verktøykasse" med lenker til ulike hjelpemidler som kan være til hjelp for klubbene. Verktøykassen inneholder de bestemmelser som fekteklubben er pålagt å følge samt ulike verktøy og hjelpemidler som kan tas i bruk for å sikre at klubben følger de lover og bestemmelser som gjelder.

Fekteforbundet håper at oversikten vil forenkle hverdagen og bidra til at driften av fekteklubbene effektiviseres. Om fekteklubbene ønsker ytterlige bistand, kan enten idrettskretsen kontaktes direkte, eller via Fekteforbundet.


Klubbhåndbok for klubbdrift

For å gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt og bidra til kontinuitet i det som bestemmes og gjøres i klubbene, anbefales utarbeidelse av en klubbhåndbok.

NIF har utarbeidet en veileder som kan benyttes av klubber som vil utvikle en egen klubbhåndbok. Innholdet i veilederen dekker områder som de fleste klubber har nytte av å presisere, dokumentere og samle på et sted. 

Via denne lenken finnes mer informasjon om klubbhåndbok og mulighet for å laste ned en rekke nyttige skjemaer for klubbdrift.


E-læringskurs i styrearbeid

Kurset, som varer omkring en time, gir deltakerne grunnleggende innsikt i idrettens organisering, og hvilket ansvar man har som styremedlem i en klubb. Kurset gir en oversikt på viktige lover og regler som styremedlemmer må forholde seg og deltakerne får i tillegg gode råd om verktøy til det praktiske styrearbeidet. Kurset kan både være en fin introduksjon for nye styremedlemmer, og være nyttig for de som har vært med i styret en stund.

For å gjennomføre kurset, må man logge seg inn ved hjelp av sin brukerkonto på Min Idrett via denne lenken    

Om man ikke har brukerkonto, kan også det opprettes via denne lenken.


Bedre Klubb 

Bedre klubb er et utviklingsverktøy laget av Norges idrettsforbund, som skal gjøre det lettere å drive og utvikle idrettslag. 

Gjennom å svare på hvordan klubben blant annet løser gjennomføring av årsmøter, medlemsregistrering, regnskap, politiattest og barneidrett skal «Bedre klubb» avdekke styrker og svakheter i idrettslaget. 

Alle idrettslag som gjennomfører undersøkelsen vil få en rapport som blir et viktig fundament for å utvikle idrettslaget videre til en «Bedre klubb».

Les mer om bedre klubb her


Andre kurs 

Idrettskretser gjennomfører en rekke andre kurs for idrettslag, tillitsvalgte, trenere og ledere.  

Via denne lenken finnes en oversikt over de felles idrettslige kursene som tilbys.

Maler for generell klubbdrift

Nedenfor er det lenker til nyttige maler som kan lastes ned og benyttes for å drifte fekteklubbene:


Klubbundersøkelsen 2018

Norges Fekteforbund gjennomførte i 2018 en klubbundersøkelse for å kartlegge status og behov i fekteklubbene. Dette skulle være til hjelp i arbeidet med å planlegge forbundsvise utviklingstiltak som i størst mulig grad støttet kubbene i sitt utviklingsarbeid, og gi hver enkelt klubb input til diskusjon om den videre utviklingen av klubben.

Les resultatene av undersøkelsen som ble publisert i mars 2019

Spørreskjemaet som ble benyttet kan nedlastes i lenken nedenfor: 

KARTLEGGING AV STATUS OG BEHOV I FEKTEKLUBBENE 2.docx


Levert av IdrettenOnline