TRENINGSTIPS FOR FEKTERE

Postet av Norges Fekteforbund den 11. Nov 2020

Fektehverdagen er endret, og innstramminger gjør at ikke alle kan være like aktive som normalt. Det er imidlertid mye som kan gjøres for å holde formen vedlike. 

Selv om fektingen i likhet med hele den organiserte idretten både i Norge og internasjonalt er begrenset, er det viktig å huske at situasjonen er forbigående.

Erfaring tilsier at nivåforskjellene blir store i fri/ferie perioder da noen blir late, mens andre dobler treningsmengden når de har mulighet. Fekteforbundet anbefaler derfor spesielt konkurransefekterne å forberede seg på å komme tilbake til normalen igjen.

Treningstips og gode innspill til teknisk øvelser
De aller fleste godt av å ta en løpetur eller gjøre øvelser for å styrke mage og rygg. Det finnes også muligheter til å gjøre tekniske og fysiske øvelser på egenhånd eller i mindre grupper uten å bryte myndighetenes råd og pålegg.

Nedenfor er en rekke med lenker til tips til øvelser som kan gjøres på egenhånd, eller som klubbtrenere kan benytte for å lage felles treningsopplegg for fekterne:

Lik og del tips
Fektere i hele verden er nå i samme situasjon, og mange deler tips og ideer på sosiale medier. Hashtags som blir brukt er  #fencing #sportsstayathome #staysafe #stayhealthy #stayactive

Allerede har noen norske fektere delt kreative innspill i Facebook-gruppen "Fektebilder"

Ikke nøl med å dele flere kreative tiltak som kan bidra til å holde motet oppe. Det gjelder nå å motivere så mange som mulig til å holde seg i form, og ikke minst til forkorte ventetiden til alle igjen kan møtes som normalt på fektepistene. 

I mellomtiden ber vi alle om å følge myndighetenes råd, samt holde hodet kaldt og hjertet varmt.





0 Kommentar

Kommentarer

Kommentarfelt er stengt

Levert av IdrettenOnline